Hoe houd je IT-supportkosten in de hand? Heb je middelen van goede kwaliteit, dan zijn er nauwelijks kosten voor reparaties en het verhelpen van storingen. Daarnaast kun je IT-support inzetten om medewerkers zelfstandiger te leren omgaan met applicaties. Dat vraagt op korte termijn misschien om een investering, maar op lange termijn gaan de kosten voor support omlaag en de productiviteit van medewerkers omhoog. Om supportkosten te beheersen, kun je ook de hoeveelheid middelen optimaliseren.
Beter renderende IT-support begint daarom met een compleet beeld van de beschikbare middelen binnen jouw organisatie.
- Download hiervoor de Justins zelf-scan-inventarisatie-sheet.
- Sla de sheet op in je MS Teams of SharePoint omgeving zodat je daar met een aantal medewerkers (tegelijk) in kunt werken.
- In de sheet kun je programma’s/apps en communicatiekanalen invullen.
- Na de titel staan twee rijen met een toelicht op wat je kunt invullen.
- Daarna volgt een aantal voorbeelden. Deze kun je vervangen door en aanvullen met je eigen gegevens.
- Vul als verantwoordelijke voor IT de sheet in:
- welke applicaties er binnen de organisatie zijn
- algemene gegevens, zoals leverancier en welke partij support levert
- Laat je medewerkers dit aanvullen met:
- welke applicaties ze gebruiken
- of de applicaties doen wat ze moeten doen
- of ze er fijn mee werken
- voor welke applicaties training of on-the-job coaching nodig is.
- Breng in kaart of er voor de applicaties voldoende support beschikbaar is.
- Geef aan of die support bijdraagt aan efficiëntie en productiviteit.
- Trek samen conclusies over:
- welke applicaties wel of niet nodig zijn.
- van welke applicaties de kwaliteit onvoldoende is
- waar de ‘ontwikkelpunten’ voor de medewerkers liggen
- of er IT-support is, en
- of deze voldoende ondersteuning biedt.
- Ga na hoe je IT-support en daarmee de efficiëntie en productiviteit van je medewerkers kunt verbeteren.
Justins kan je bij dit traject begeleiden. Neem contact op en we maken een afspraak om jouw wensen op de mogelijkheden af te stemmen.